Automania byder på både historisk rally og pålidelighedsløb

Automania – 26. juni 2014

Søndag den 31. august er der mulighed for historisk motorsport i to tempi

Siden 2006 har Automania været et fast programpunkt i Silkeborg i den sidste weekend af august, og sådan kommer det også til at være i år. Den store automobilfestival for klassiske biler byder på træf, historisk rallysprint såvel som både et historisk rally og et historisk pålidelighedsløb.

”Lørdag den 30. august afvikler vi Dansand Classic Sprint, som er et rallysprintløb for historiske biler,” fortæller Uffe Madsen fra Automanias bestyrelse.

Programmet ved Automania tæller både historisk rally og historisk pålidelighedsløb

Programmet ved Automania tæller både historisk rally og historisk pålidelighedsløb.

”Ligesom sidste år køres rallysprintet i området ved Søvej nær Silkeborgs rådhus, og der stilles ikke så mange krav, hvis man gerne vil være blandt en af de 70 deltagere, vi har plads til. Bilen må senest være fra 1986, men det er intet krav, at man har en historisk vognbog. Derimod skal man som chauffør have en klubrallylicens.”

Dagen efter kombinerer arrangørerne af Automania så to forskellige bilsportsdiscipliner i et delvist fælles arrangement. Der skal nemlig både køres minirally og pålidelighedsløb med historiske biler.

”Dansand Historisk Rally bliver en afdeling af DASU-mesterskabet i historisk rally, hvor vi har opbygget et minirally over 80 kilometer, hvor næsten halvdelen udgøres af hastighedsprøver,” siger Uffe Madsen.

”Vi har fem hastighedsprøver, der hver skal køres to gange, og alle er på asfaltunderlag, så det bliver meget skånsomt for de gamle rallybiler. Dansand Historisk Rally er udskrevet for dels historiske rallybiler opbygget efter FIA’s Appendix K, for dels biler i Klassisk Rally Bil-kategorien.”

Men inden de gamle rallybiler bliver sluppet løs på ruten og hastighedsprøverne i det historiske rally, kommer en række andre klassiske biler kørende. Også i konkurrence, men i et noget lavere tempo.

”Vi arrangerer også Automania Classic Regularity, som er et historisk pålidelighedsløb,” siger Uffe Madsen. ”Deltagerne i Automania Classic Regularity starter allerede søndag morgen, hvor de først skal igennem en godt 80 kilometer lang rute, inden de bevæger sig ud på den rute, som de historiske rallybiler senere skal køre. De hastighedsprøver, som indgår i Dansand Historisk Rally, kommer til at udgøre nogle af sekundetaperne i Automania Classic Regularity. I løbet lægges der mest vægt på sekundetaperne og ikke så meget på det at kunne læse kort.”

Sportslig ansvarlige for motorsportsarrangementerne under Automania er Historisk Motor Sport og Kjellerup og Omegns Motorklub.

Nærmere informationer

Følg Automania på www.automania.dk